Hardlopen Road to my first marathon 2017

Marathon schema week 4/13

In deze week moest ik mijn eerste echte lange duurloop lopen, op de halve marathon van laatst na. Ook mocht ik weer lekker de duinen in en stonden er pittige baantrainingen op het schema.

Maandag
We zijn de week begonnen met 8x1000m. Één van mijn favoriete afstanden aangezien ik deze meestal vrij ‘easy’ loop. De pauze was normaal en het weer was goed. Het was niet mega warm en de baan was lekker rustig i.v.m. de schoolvakantie.

Op het schema stond een tijd van 4.20min. Eenmaal aangekomen op de baan vertelde de trainer dat hij ze liever in 4.15 wilden. Even slikken want mijn benen voeldden, voor de training gespannen en ik had die dag een drukke dag op het werk achter de rug. Eenmaal begonnen liep ik de eerste vrij makkelijk in 4.14. Het zat er dus zeker in dacht ik.
De tempo’s erop liep ik in 4.12, 4.09, 4.10, 4.11, 4.11, 4.12 en 4.10. Prima serie want het ging uiteindelijk hartstikke goed en alles behalve zwaar. Na de training was er dan ook een lichte blijdschap dat ik het maar wel even gedaan had 3 dagen na een halve marathon.

Woensdag
Ik wist dat dit de zwaarste training van de week zou worden. 16x300m met 100m wandel pauze stond er op het programma. Met een wandelpauze mag ik de tijd zelf bepalen. Wil ik een korte pauze wandel ik stevig door, gaat het moeizaam en wil ik de tempo’s sneller en langer pauze loop ik rustig. Op het schema stond dat ik ze in 65sec. moest lopen. Aangezien ik geen sprintster ben was dit aardig doorlopen voor mij maar ook deze training ging weer uitstekend, zelfs nog beter dan die van maandag.  Ik heb ‘lekker’ gelopen, heb tijdens de tempo’s aan mijn techniek gedacht en vooral ontspannen gelopen. De tijden waren als volgt: 65,65,66,65,64,64,64,63,65,64,63,62,62,62,62,59. De laatste wilden ik even alles eruit persen.
Nadat ik klaar was, kwam er een grote blijdschap in mij naar boven. Zestien keer driehonderd meter in zulke tijden met een korte pauze (rond de 1,30min.), wauw wat knap! Tot een paar maanden geleden kon ik hier nog van dromen. De trainer was ook verbaasd en zeer enthousiast.

De dag erna waren de benen wel wat moe dus heb ik en rustdag ingelast. Zo fijn vind ik het dat ik de duurlopen zelf mag inplannen. Ook kijkend naar mijn rooster van het werk.

Vrijdag
Vandaag moest ik eerst de hele dag werken tot 16u waar ik een ontzettend leuk aanbod kreeg, ik mag namelijk over 3 weken (waaahh dat is snel, héél snel) starten met een interne verpleegkunde opleiding, eigenlijk altijd al mijn droombaan geweest. Ja wat ik nu doe komt er dicht in de buurt maar als verpleegkundige heb je zo veel meer verantwoordelijkheid en kan je zo veel meer kanten op. Iets wat mij heel erg aanspreekt. Gelukkig mocht ik er het weekend even over na denken en moest ik de maandag erop naar mijn werk bellen of ik het aanbod zou accepteren of niet.

Eenmaal thuis rond 16.30u ben ik gelijk weg gegaan, 14km in 11km/u stond er in het schema. Ik had in gedachten om heerlijk rustig te lopen en na te denken over het aanbod maar dat werd het alles behalve. Het ging zo ontspannen en ik heb niet na gedacht maar heerlijk mijn hoofd even leeg gemaakt. Eenmaal thuis zag ik en tijd van 1.08uur, een gemiddelde pace van 4.54/km en een gemiddelde hartslag van 153. Dit verbaasde mij heel erg. Het ging zo relaxt en dan in zo een tijd! Of het nou ligt aan de baan trainingen van deze week of het aanbod van het werk, ik heb nog steeds geen flauw idee!

Zaterdag
Deze ochtend ben ik vroeg op gestaan om een ronde door de duinen te rennen. Tevens een groot gedeelte van het parcours van de halve van Haarlem die ik eind september loop. In deze wedstrijd loop ik namelijk bijna langs mijn huis. Deze training heb ik mij wel aan het schema gehouden en heb ik een pace van 5.15/km met een gemiddelde hartslag van 152 gelopen.  Ook deze ging weer ontspannen en ik heb heerlijk van de natuur genoten. Beetje jammer alleen dat het regende en ik als een bezopen kat terug kwam maar hé we zijn niet van suiker dus geen gezeur!

Zondag
De laatste training van de week was een 20km. De tweede keer dat ik boven de 15km liep (de eerste was de halve marathon van vorige week). Tot net voor ik weg ging wist ik nog niet zo goed waar ik naartoe zou lopen. Ik had een paar rondes in gedachten. Één richting het strand, over de boulevard en via een leuk pad weer terug (zelfde laatste stuk als de duurloop van gisteren). Alleen zou ik dan weer heuvels onderweg tegenkomen wat niet de bedoeling was want die had ik gisteren al. Deze kon ik dus al snel afstrepen. Toen werd het een ronden richting Santpoort waar mijn familie woont. Ik ben er met een grote omweg naartoe gerend en daarna weer met een grote omweg terug. Deze duurloop ging in een pace van 5.22/km met een gemiddelde hartslag van 140. Heel erg rustig dus.

Kortom een week met een hoop kilometer maar wel een progressieve week!
Hoe zag jullie train week eruit?

Kusjes Marlou

Ps. Het aanbod van de opleiding heb ik met beide aangepakt. Over 3 weken mag ik dus weer de schoolbanken in. Gelukkig is het een BBL opleiding en hoef ik dus maar om de week 2 dagen naar school en blijf ik daarnaast nog gewoon werken.

VP opleiding.jpg

Over auteur

Hallo, wat leuk dat je een kijkje neemt op mijn website. Als eerste zal ik mij even voorstellen. Ik ben Marlou Remeeus 26 jaar en woon in Santpoort-noord. Ik werk fulltime als planner en verzorgende in een verpleeghuis bij mij in de buurt. Naast mijn werk ben ik een fanatieke hardloopster. 15 oktober 2017 heb ik mijn eerste marathon gelopen in Amsterdam. De weken hier naartoe zie je onder het kopje ''road to my first marathon'' in het menu. Daarnaast heb ik nog een grote passie en dat is koken en bakken. Ik vind het heerlijk om in de keuken te staan en om baksels uit te proberen. Ik hoop andere mensen te inspireren om een gezonde levensstijl te creëren met mijn website. Hopelijk hebben jullie er wat aan en duiken jullie ook de keuken in! Veel kook/bak plezier. Liefs Marlou